آرایشگاه عروس , تشریفات مجالس , آتلیه عروس

مقالات آموزشی در مورد برگزاری مراسم عروسی ، لباس عروس ، آرایشگاه و آتلیه عروس

آرایشگاه عروس , تشریفات مجالس , آتلیه عروس

مقالات آموزشی در مورد برگزاری مراسم عروسی ، لباس عروس ، آرایشگاه و آتلیه عروس

نکات مهم درمورد تاریخچه حلقه ازدواج

عنوان : نکته های ویژه درمورد تاریخچه حلقه ازدواج

حلقه ازدواج اصلی ترین و مهمترین وسایلی است که باید در مراسم ازدواج عروس و داماد برای همدیگر فراهم کنند ،دانستن تاریخچه حلقه ازدواج جالب و خواندنی است.

صدای همهمه و شادی در فضای اتاق می پیچد و نقل و سکه روی سر عروس و داماد چون باران فرو می ریزد و اینک حلقه ها که نشانه پیوندی دائمی است بر انگشتان آن دو می درخشد و این یعنی پایبندی و تعهدی همیشگی برای یک زندگی مشترک، اما هیچ وقت به این فکر کرده اید که چرا حلقه به دست کردن، خود جزئی از مراسم با شکوه ازدواج است یا چرا حلقه در انگشت چپ باید قرار بگیرد؟ استفاده از حلقه، هم در دوره ازدواج و هم در دوره نامزدی تاریخچه ای طولانی دارد. با اندکی تحقیق و کاووش در تاریخچه حلقه به راحتی پاسخ این سوالات را در می یابید.


جایگاه حلقه در دیگر تمدن ها
در یونان مدرن، دو حلقه مورد استفاده قرار می گرفت، حلقه طلایی برای داماد و حلقه نقره برای عروس که به نشانه یگانگی و برابری مبادله می شد ولی در واقع ارزش بیشتر حلقه مردان نشان دهنده موقعیت آن ها بود.در میان یهودیان قدیمی انتخاب عروس همواره به وسیله بزرگ ترها و والدین انجام می شد و سپس این انتخاب با انجام عقد و پیمان زناشویی که همراه با هدایایی بود تثبیت می شد.در انجیل اشاره ای به حلقه نامزدی نشده است، اما در پیدایش حلقه به عنوان نماد وفاداری و دوستی اشاره شده است، عقیده ای نیز وجود دارد که در دوره حضرت موسی(ع) حلقه وجود نداشته اما در دوره های بعد به وجود آمده است.

در دوره ای نیز حلقه آهنی موسوم بوده که به نشانه تعهد برای عروس فرستاده می شده این حلقه آهنی به عنوان نماد دوام پایداری ازدواج ساخته می شده است.

حلقه ی ازدواج ، یک رسم چند هزار ساله ی ایرانی
درباره ی پیشینه ی حلقه ی ازدواج یا حلقه ی مهر چیزی می دانید؟ آیا می دانستید حلقه ای که امروزه در تمام دنیا هنگام ازدواج زن و شوهر به دست هم می کنند برگرفته از حلقه ی مهر در آئین میترائیسمِ ایران می باشد ؟

در آئین میترائیسم بارزترین نشانه ی میترا که ایزد بزرگ این آئین است ، حلقه ی مهر بوده که در بیشتر نقشهای بجا مانده از میترا در دست وی دیده میشود . حلقه ای که به وضوح آن را در دست فروهر نیز می بینید.

میترا ایزد مهر و محبت و پیمان بوده و بیشتر از سه هزار سال پیش کسانی که در ایران پیمان زناشویی می بستند آن را به نشانه ی پیروی از میترا به دست میکردند و با اینکار هم ارادت خود را به میترا نشان میدادند هم از او که ایزد مهر و پیمان است یاری میگرفتند تا همیشه بر سر پیمانی که می بندند استوار باشند چرا که میترا پیمان شکنان را دوست ندارد .

امروز تمام دنیا بدون اینکه بدانند یکی از کهن ترین رسمهای ایرانی متعلق به میترا را بجای می آورند و افسوس که حتی خود ایرانیها نیز از آن اطلاعی ندارند غیر از تعداد بسیار بسیار محدود.

انداختن حلقه درانگشت چهارم دست چپ براساس این اعتقاد قدیمی صورت می گیرد که رگ این انگشت به طورمستقیم به قلب می رسد.

منبع: تشریفات مجالس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.